Meimaand, reviewmaand! Beoordeel Koude Oorlog en je andere favoriete spellen en maak kans op een van de Clever spellen naar keuze. Begin juni kiezen we uit alle beoordelingen in mei een willekeurige winnaar.
De Tweede Wereldoorlog heeft de wereld in onrust gedompeld en de toekomst van vele naties is vol onzekerheid. De VS en de USSR zijn de enige supermachten die de wereld naar een betere toekomst kunnen leiden. In Koude Oorlog: CIA vs. KGB, krijg jij de leiding over een spionagenetwerk tijdens de naoorlogse periode. Jouw doel: buitenlandse regeringen "overtuigen" de "juiste" ideologie te omhelzen, met alle mogelijke middelen. Manipuleer locale invloedrijke facties om jouw coup d'état uit te voeren. Blokkeer de leiders van je tegenstander en elimineer deze.
In dit decennia lange conflict zal de overwinning gaan naar de partij met de juiste middelen, toewijding en doorzettingsvermogen, om te verzekeren dat hun wereldbeeld de toekomst zal bepalen. Doel van het spel Elk jaar (een spelronde) wordt een land of gebeurtenis (Doelwitkaart) aanleiding voor een heimelijke ideologische strijd tussen de twee voornaamste supermachten. Elk van hen stelt een geheime agent aan (Agentkaart) wiens missie bestaat uit het infiltreren en manipuleren van de lokale bevolking (Groepskaarten) met het doel dit land of deze gebeurtenis aan hun kant te krijgen. Hiermee worden overwinningspunten behaald. De speler die als eerste 100 Overwinningspunten behaalt, is de winnaar! Spelverloop Het spel kent verschillende spelronden. Elke spelronde is onderverdeeld in 6 fasen zoals hieronder beschreven:
Briefing: de bovenste doelwitkaart van de stapel wordt omgedraaid en is het doelwit van deze ronde. Eigenaar Balansfiche wordt gekozen en groepenstapel wordt geschud en verdeeld Planning; elke speler kiest in het geheim een Agent uit hun HQ en legt deze gedekt voor zich neer. De gekozen Agent heet "Agent X" en zijn identiteit zal in fase IV. Debriefing bekend worden gemaakt, waarna zijn Agenda uitgevoerd kan worden Strijd om Invloed; tijdens deze fast verzamelt elke speler een aantal Invloedspunten dat zo dicht mogelijk bij de Stabiliteit van het Doelwit ligt, zonder deze te overschrijden. Ondertussen probeert elke speler de tactiek van de tegenspeler te doorzien. Tijdens de strijd kiest elke speler om beurten één van de van volgende acties: rekruteer een groep, mobiliseer een groep, passen. Staakt het Vuren; elke speler telt zijn Invloedspunten op van de Groepen die voor hem liggen. De speler met de grootste Invloed zonder dat deze de Stabiliteit van het Doelwit overschrijdt, plaatst zijn Dominantiefiche op het Doelwit Debriefing; elke speler maakt zijn Agent X bekend en voert de Agenda van zijn Agent uit Detente; Agent X gaat met verlof en elke speler werkt zijn of haar scorekaart bij met verdiende overwinningspunten Speleinde Wanneer een speler in fase VI. Detente 100 Overwinningspunten heeft gehaald, wint hij het spel! Wanneer twee spelers in dezelfde ronde beiden 100 Overwinningspunten of meer hebben gehaald, wint de speler met het hoogste aantal Overwinningspunten. Bij gelijkspel wordt een nieuwe ronde gestart tot iemand wint. Inhoud 21 Doelwitkaarten (15 landen, 6 gebeurtenissen) 24 Groepskaarten (6 Leger, 6 Economie, 6 Media, 6 Politiek) 12 Agent identiteitskaarten (6 CIA, 6 KGB) 2 Dominantiefiches (1 CIA, 1 KGB) 1 Balansfiche 2 Scorekaarten (1 CIA, 1 KGB) 2 Scorefiches (1 CIA, 1 KGB) 1 set spelregels
Er wordt nog niet gesproken over dit spel. Start het eerste gesprek. Gesprekken kunnen bijvoorbeeld gaan over de strategie van het spel of over de spelregels. Je kunt openbare gesprekken starten, maar ook gesprekken met enkel (een aantal van) je medespelers.