Meimaand, reviewmaand! Beoordeel Codenames - Gezelschapsspel en je andere favoriete spellen en maak kans op een van de Clever spellen naar keuze. Begin juni kiezen we uit alle beoordelingen in mei een willekeurige winnaar.
De twee rivaliserende geheime diensten kennen de geheime identiteit van de 25 spionnen. Hun teamgenoten kennen deze spionnen enkel bij hun codenaam.
Beide teams gaan met elkaar de strijd aan en proberen als eerste contact te leggen met hun spionnen. Elk hoofd van de geheime dienst geeft aanwijzingen door één woord te noemen dat van betrekking is op meerdere worden op tafel. Zijn teamgenoten proberen de woorden van hun kleur te raden zonder daarbij spionnen van de tegenstander aan te wijzen. En natuurlijk wil iedereen wil uit de buurt van de huurmoordenaar blijven.
Een uniek woordspel, waarbij spelers associaties met woorden moeten zoeken. Probeer met één woord een aanwijzing te bedenken die op meerdere woorden op tafel slaat, zodat je medespelers snel veel punten kunnen scoren. Hoge herspeelbaarheid: 400 verschillende woorden waarvan er steeds slechts 25 in een spel worden gebruikt, waardoor de associaties die spelers kunnen maken steeds anders zullen zijn!
Een spel voor twee teams (van onbeperkte grote), maar bevat ook regels voor 2 of 3 spelers.
Een echte Nederlandstalige versie! Geen 1-op-1 vertaling van de Internationale versie, maar….woorden die uniek zijn voor Nederland en België (plaatsnamen, cultuur, eten en drinken), woorden die in het Nederlands en Vlaams meerdere betekenissen hebben en woorden die in onze taal tot de verbeelding spreken of in verschillende categorieën passen.
Genomineerd voor Speelgoed van het Jaar 2016
De mening van de jury:
Een leuk toegankelijk partyspel waarbij je verbaal creatief moet zijn. Leer de gedachtegang van de ander kennen! Eindeloos veel combinaties zijn mogelijk en iedereen is steeds betrokken bij het spel. Prima prijs-kwaliteit verhouding.
Toelichting ontwikkelingspsycholoog:
Bij Codenames zijn de spelers verdeeld in twee partijen ("rivaliserende geheime diensten") die moeten proberen om zo snel mogelijk de kaartjes te identificeren die bij hun geheime dienst horen. De kaartjes met daarop "codewoorden" liggen in een 5x5 matrix op tafel. Aan de ene kant van de tafel staan de hoofden van de twee geheime diensten, die aan de hand van een sleutelkaart weten welke kaartjes bij welke geheime dienst horen. Bij elke dienst horen 8 of 9 kaartjes.
Het doel van elke geheime dienst is om als eerste alle kaartjes te identificeren die bij die dienst horen. Hiertoe geven de hoofden van de geheime diensten beurtelings een aanwijzing in de vorm van een woord dat verwijst naar een of meer kaartjes die bij zijn/haar dienst horen, plus het aantal kaartjes waarop de aanwijzing betrekking heeft. Aan de andere kant van de tafel moeten de leden van de bijbehorende geheime dienst aangeven op welke "codenames" (kaartjes) de aanwijzing betrekking heeft. De partij die aan de beurt is, mag doorgaan met aanwijzingen geven en raden totdat er een foute kaart wordt aangewezen, waarna de andere partij de beurt krijgt.
De kunst in dit spel is voor de persoon die de aanwijzing geeft om woorden te bedenken die op zo veel mogelijk codenamen op de kaartjes van die partij van toepassing zijn, zonder daarmee ook naar foute kaartjes te verwijzen. Dat vraagt om het vermogen om woorden of begrippen te classificeren op basis van overeenkomsten, waarbij creativiteit een belangrijke rol speelt. De ontvangers van de aanwijzingen moeten proberen de aanwijzing zo goed mogelijk te interpreteren en kunnen hierbij overleggen. Daarbij moeten ze regelmatig out of the box denken om de juiste kaartjes te kunnen vinden.
Voor kinderen is het heel leerzaam om dit spel (mee) te spelen. Het vergroot hun woordenschat, taalbegrip en het creatief omgaan met taal. Voor kinderen die meespelen met oudere kinderen of volwassenen is het fijn als ze in het overleg binnen de groep het eerst hun zegje mogen doen, zodat ze ook succes en competentie kunnen ervaren. Het spel roept voortdurende betrokkenheid op bij alle spelers, ook van de tegenpartij wanneer die niet aan de beurt is. Dit maakt Codenames tot een echt "samenspel".
Er wordt nog niet gesproken over dit spel. Start het eerste gesprek. Gesprekken kunnen bijvoorbeeld gaan over de strategie van het spel of over de spelregels. Je kunt openbare gesprekken starten, maar ook gesprekken met enkel (een aantal van) je medespelers.
Codenames is een erg leuk spel om met een grotere groep familie of vrienden te spelen. Het lijkt makkelijk, maar het is toch vaak weer lastiger dan gedacht om een goed codewoord voor meerdere tegels te vinden zonder dat je team een tegel van de tegenpartij of van de huurmoordenaar aanwijst
Codenames: Pictures is denk ik nog een leukere variant.
21 januari 2021
4 januari 2021
28 augustus 2020
Reviews op andere sites
Beoordeel Codenames - Gezelschapsspel
Totaal
Welke totaalscore geef jij voor Codenames - Gezelschapsspel?
Voorbereiding
Hoelang duurt het om het spel klaar te leggen?
Geluk
Hoeveel geluk heb je nodig om dit spelletje te kunnen winnen?
Het blijft leuk
Blijft dit spel ook na meerdere potjes leuk om te spelen?